Skip to content

Herregud for en konsert!

15. desember 2009
Sonata Arctica

Sonata Arctica på Sentrum Scene i Oslo, søndag 13. desember 2009

Nå sitter jeg her i sofaen og er bare ufattelig supertrøtt, men det var verdt det!
På søndag var jeg nemlig på Rockefeller i Oslo og fikk med meg Winterborn, Delain og Sonata Arctica LIVE! Dette var noe gjengen hadde planlagt i lengre tid, og jeg vurderte i utgan

gspunktet å ikke bli med, siden det skulle være vinterleir med Larvik Taekwondoklubb og en rekke andre klubber den helga, men siden det først skulle være julebord med jobben på lørdag, og konsert på søndag så bestemte jeg meg heller for å droppe vinterleiren.

Klokka 14:45 møtte jeg Moen på togstasjonen Larvik. Det var kaldt denne desembersøndagen, men heldigvis hadde vi sola rett foran oss der vi satt på en benk som kunne fått ei naken ræv til å fryse så fast at man måtte hatt introdusert frityrolje for å komme seg løs. Vi hadde faktisk sola foran oss helt til toget fra Oslo til Skien ankom, og parkerte rusten sin like foran oss. SKYGGE. KALDT.
Så der satt vi og frøs, og som de heteroseksuelle mannfolka vi er så delte vi selvsagt ikke kroppsvarme for å overleve strabasene. Plutselig begynte toget å rulle, i retning Oslo. Etter et kjapt HVA FAEN fra meg, for dette var jo toget som skulle til Skien, det var jeg fast bestemt på, så stoppa toget. «Phew» tenkte Martin og Martin (Moen), før vi begynte å spekulere i hvordan man kommer seg ombord i et tog som går. Ti minutter senere hører vi en nasal stemme over jernbanens speakersystem: «Toget i spor 1 mot Drammen, Oslo og Lillehammer med avgang kl. 15:24 blablabla». Faen. Der hadde vi sitti i 20 minutter og fryst våre lekre og delikate bakender av oss, når et varmt og komfortabelt tog stod like foran oss og sperra for det lyset som faktisk varma oss i utgangspunktet. Vi løp ombord i toget og satte i gang mot Asker.

Vi var framme i Asker sånn cirka i fire/fem-tida og oppdaga til våre store skuffelse ingen velkomstkomité med «Martin og Martin» på et

skilt. Vi fant ut at neste gang skulle vi ha på oss skjorter med piler og «I’m with Martin» begge to, for ja, vi heter faktisk det samme. Etter å ha ringt Kriss, så fant vi ut at vi skulle møte Robert Mansex på stasjonen og vente med ham til Kriss og Maria kom og henta oss. Etter en kjapp pissepause på en shady sportsbar på Asker jernbanestasjon bega vi oss ut på ekspedisjonen med mål å finne Robert. Etter å ha kvalt flere skrikende behov om å rope «ROBERT ER EN NEGER» utover hele stasjonen og trava fram og tilbake mellom sporene bestemte vi oss for å ringe Kriss. «Vi er på stasjon’!» sa han, ved hovedinngangen. Vi befant oss på spor 7, og det var forbanna kaldt denne dagen. Etter å ha utveksla diverse høflighetsfraser fant vi et spisested, en kurdisk restaurant i Asker anbefalt på det varmeste av Kriss. Vi fortærte hver vår kurdiske matrett med varierende grader av skepsis, før Robert plutselig ble veldig kosete. Fyren er antakeligvis bifil, og fant ut at jeg skulle være kosebamsen hans denne dagen, men etter at han prøvde seg på å slikke øret mitt satte jeg foten ned. I do not fuck on the first date, han spanderte jo ikke middagen på meg engang!

Cirka kl seks på ettermiddagen toga vi videre inn til Oslo. HERREGUD så kaldt det er i Oslo i desember! Hadde jeg ikke hatt øyer så tror jeg at jeg hadde antatt at jeg var naken den dagen. Vi fant fort fram til køa utenfor Rockefeller, som forsåvidt begynte å nærme seg Deli Deluca, men vi var heldigvis ikke så uheldig. Etterhvert begynte Robert å bli litt mer klåfingra, og til slutt var halve Rockefeller-køa overbevist om at disse gutta var homofile. Da vi endelig kom inn var det rett i supportshopen. Skjorter, wristbands, luer, flagg! Supportereffekter må man ha. Etter å ha svidd av 400 kroner satte vi avgårde til konserthallen. Her var det rigga til med Winterborns flagg. De skulle være første supportband ut.

Kl åtte gikk Winterborn på scenen, og det skulle jeg nesten ønske at de aldri hadde funnet på å gjøre. Winterborn var megaskuff, lyden var fæl og gutta leverte et elendig show. Vi led oss gjennom repertoaret deres som heldigvis ikke var så veldig stort, før det var røykepause for Kriss. Etter røykepausen ville ikke ProSec egentlig slippe ham inn igjen, fordi han hadde kjøpt en brus inne, som han hadde hatt med seg ut.

Delain

Delain på Rockefeller, søndag 13. desember 2009

Da vi kom inn igjen hang det et nytt og ukjent flagg på scenen. Delain. Hvem er dette? Jeg fikk bange anelser og tenkte at det var nok enda et jallaband.
Men så kom de på scenen, og HERREGUD for et show! Episk! De leverte den ene spektakulære opptredenen etter den andre, og rocka sinnsykt! Det får en kar til å undres over hvorfor Sonata i det hele tatt orka å ta med seg Winterborn, men det var antakeligvis en tjeneste for å promotere den ikke helt store metalgruppa Winterborn. Etter å ha rocka sokka våre av gikk Delain av scenen, og nå var det forlenga pause med tilrigging for Sonata.

Halv elleve var Delainflagget borte, og Sonata Arctica kom på scenen. Jeg hadde mine håp om hvilke sanger de kom til å spille, men så satte de i gan

g..og ÅPNA med FLAG IN THE GROUND. Herre! Favorittlåta mi fra den nyeste skiva! Det ble bare bedre og bedre, de fortsatte med Juliet, og Paid in full og det var bare helt utrolig vilt! Etterhvert begynte de å spille eldre materiell, og kjørte på med Replica. Jeg er sikker på at de hørte hele Rockefeller brøle ut «NOTHING’S WHAT IT SEEMS TO BE, I’M A REPLICA, A REPLICAAAAAA’ fra Sentrum Scene i Oslo til Åndalsnes i nord. De kjørte på med den ene vinneren etter den andre, før de kom fram til 8th Commandment! Min absolutte Sonata-favoritt! Stay for a while, stay foreveeeer!
De avslutta kvelden med Letter to Dana, Full Moon og en duett med vokalisten i Delain der de sang Last drop falls. For en EPISK konsert! Jeg skulle ønske jeg kunne gå tilbake i tid og oppleve alt på nytt. Det var bare så ufattelig sinnsykt bra! Dere MÅ se Sonata og Delain live!

From → Usortert

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

