Skip to content

Julefreden har senka seg og forkjølelsen har slått rot

25. desember 2009

Nå er det jul igjen! Atter en gang, den kom i år også. Men tvilte vi egentlig på det da? Den er like garantert å komme som Casanovas elskerinner.
Avisene renner over av juletilbud, tvguidene drukner i juleprogrammer og filmer vi har sett hundre ganger før, hele Norges land formelig EIMER av ribbe, kalkun, pinnekjøtt og grandiosa.

Hvorfor er folk så utakknemlige og frekke i juletida? Jeg leste i avisa om to brødre på 8 og 12 år som hadde rømt flere kilometer hjemmefra, hvorfor? Fordi at de var misfornøyd med julegavene de hadde fått. Nettby- og Facebook-statusmeldingene fosser inn om hva alle fikk til jul og hvor glade og fornøyde der med årets jul(-efangst). Hvorfor er alle så opptatte av gaver og penger da? Jeg jobba på julaften, og fikk verken med meg Tre nøtter til Askepott eller Reisen til julestjerna. Big deal. Jeg solgte blomster til alle de somlepavene som ikke hadde klart å få julestjerna i hus før julaften. Jeg jobba overtid på julaften, etter stengetid. Jeg ble kalt frekk av en kunde etter stengetid i butikken på julaften, mens jeg ekspederte henne.

Du har fri på julaften, kan ikke jeg få lov til å spøkefullt si at nå er vi litt på overtid her, og jeg vil gjerne feire jula hjemme og ikke på jobb? Slik som du får lov til? Misfornøyde, grådige mennesker. Skal du ha pakka inn en stor juledekorasjon i cellofan i iskalde desember så kan du komme en time før butikken stenger, ikke etter. Da er det for sent.

Jeg våkna på julaften med to vepsebol og fem sjutoms spikere i halsen. Jeg dro på jobb. Jeg jobba i full guffe hele juleformiddagen, så alle skulle få de hersens plantene sine. Jeg kom hjem, og holdt på å koke over, ikke av sinne, men av feber. Jeg sovna i sofaen, våkna til dekka bord, tok to paracet og spiste dagens første måltid, cirka klokka seks på julekvelden. Nå har forkjølelsen slått rot, juleferien er i gang og hvis noen bare prøver å få meg til å utføre et arbeidstak så skal de få en verbal salve som hadde fått Generalmajor Edwin Rommels Gespensterdivision til å se ut som en gjeng med barnehagejenter som hadde teselskap i lekestua.

God jul alle samme, ha en fin feiring!

From → Usortert

One Comment
  1. syns også det e altfor mye fokus på de gavan… hoff

Legg igjen en kommentar

