Skip to content

Meerkat Maverick på ASUS UL30VT

10. november 2010


Etter mye om og men ble jeg endelig ferdig med å legge inn Ubtunu 10.10 Maverick Meerkat på min ASUS UL30VT.
Jeg bestemte meg i utgangspunktet for å legge inn en veldig basic linux distro, så jeg valgte Slackware 13.1 x64..før jeg fant ut hvorfor jeg alltid har styrt unna Slackware og ikke rørt det med ildtang engang. Det er så ufattelig basic, og jeg erke geeky nok til å drifte det. Bare det å deaktivere touchpaden er jo en helvetes jobb. Så jeg bestemte meg for å legge inn Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope, siden jeg var veldig fornøyd med det på min MacBook Pro.
Da jeg endelig fikk lagt DET inn, så viste det seg at det ikke hadde native support for verken nettverkskortet ELLER det trådløse nettverkskortet i maskinen min. Så da brukte jeg resten av kvelden (fram til 2 på natta) til å skrive isoer til min Corsair Flash Voyager, for å boote fra den.. noe som viste seg å være helt umulig, fanden veit hvorfor. Det gikk fint å boote fra en San Mini Cruzer på 256MB, men der fikk jeg bare plass til et netboot-image, som ikke hadde støtte for det trådløse nettverkskortet mitt.
Klokka 2 gikk jeg endelig og la meg, og bestemte meg for å la hele greia
vente til jeg kom på skolen dagen etter, for så å installere det via nett der, for netboot-imaget hadde støtte for Aetheros-kortet mitt, som går på kabel. Nettinstallasjonen på skolen gikk helt fint, og jeg har nå Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat på lappisen.

Meeen jeg har støtt på et par problemer.. f.eks er touchpaden utrolig følsom, så når jeg skriver hender det ofte at pekeren plutselig aktiveres og klikker på et eller annet, passelig irriterende. Er det noen som vet hvordan man fikser dette? Nytter ikke stille ned følsomheten. Jeg ønsker også muligheten til å deaktivere touchpaden, så jeg installerte gpointing-devices-settings. Når jeg kjører dette programmet så er det ikke alltid at den faktisk registrerer at jeg deaktiverte touchpaden. Dvs. jeg trykker «Deaktiver pekeplate» og OK, men så fungerer paden fortsatt. Noen ganger fungerer det, men etter en stund så aktiveres den igjen. Jeg vil også ha muligheten til å bruke Fn+F9-kombinasjonen til UL30VT, som i utgangspunktet skal deaktivere paden.

Et annet problem jeg støtte på, men som jeg fikk en viss orden på er X.org-konfigurasjonen. UL30VT har to skjermkort, så med mindre du deaktiverer det ene så vil du ikke få X.org til å fungere. Den vil servere deg en melding alá «amount of displays generated does not agree with amount of devices detected». Dette forekommer rett og slett fordi at X.org ikke forstår seg på de to kortene samtidig. For å løse dette problemet gikk jeg inn i BIOS (F2 under oppstart), valgte Advanced -> IDE Configuration -> SATA Operation Mode og satte den til Compatible i stedet for Enhanced (Takk til http://wiki.daviddarts.com/Ubuntu_Maverick_on_the_Asus_UL30VT).

Et problem jeg ikke klarte å løse er det at når jeg har min Microsoft-mus tilkoblet, så er det ikke alle ting den kan trykke på. F.eks i Flash-spill eller i Joomlas administrasjonsmeny. Vet ikke helt hva det kommer av, men paden klarer å trykke på de.

I tillegg til dette så fryser skrivebordet noen ganger, aner ikke hva det kan komme av.

Ooooog sist men absolutt ikke minst så er det et eller annet som suger batteristrøm som bare det. I Windows 7 klarte jeg ti timer på batteriet, den skal fortsatt klare det, men i Maverick Meerkat klarer den bare tre timer. Hvis noen har noen tips til hva jeg kan gjøre for å utbedre dette så sleng inn en kommentar!

From → Ukategorisert

Legg igjen en kommentar

