Skip to content

Spotify går fra gratis til freemium – The return of P2P?

14. april 2011

Spotifys logoMan kan i dag lese på Dagbladets nettsider om at Spotify ikke lenger vil tilby ubegrenset musikklytting mot reklameinnslag i ny og ne. De går nå over til en såkalt Freemium-modell der basistjenesten er gratis, men tilleggstjenester koster.

I utgangspunktet var Spotify en tjeneste som tilbød ubegrense musikklytting gratis, så lenge du kunne få tak i en invitasjon. Alle som hadde Premium-abonnementet genererte invitasjoner, og Premium-abonnentene inviterte flere brukere som kunne velge å benytte seg av gratistjenesten med reklameinnslag, eller bestille Premium-abonnementet. Dette pågikk ganske lenge, før Spotify delte seg opp i Premium, Unlimited og Open. De forskjellige tilbudene lot deg høre på musikk med varierende kvalitet, eller bitrate om du vil. Open tilbød 128 kbps, Unlimited tilbød 192 og Premium tilbød 320 i tillegg til muligheten for å benytte Spotify på smarttelefonen.
Nå gjør de nye inngrep for å håve inn enda mere penger. De begrenser Open-tilbudet til ca. 200 spor i måneden, eller 20 album om du vil. I følge Dagbladets artikkel tilsvarer dette ca. 20 minutter om dagen. Du kan fortsatt høre alle de 200 sporene på en dag, men da vil du ikke kunne høre på noe resten av måneden med mindre du bestiller Unlimited eller Premium som koster henholdsvis 49 og 99 kroner i måneden.

En ting er at Spotify ønsker å tjene mere penger, men hvor bra er egentlig dette for musikkindustrien i dag? På 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet var musikkindustrien preget av piratkopiering, heksejakt og søksmål. Tjenester som Napster og LimeWire har møtt enorme krav fra plateselskapene og Napster bukket under i 1999. Da Spotify kom på banen gikk piratkopieringen ned og det gikk lengre og lengre mellom hver gang man hørte om heksejakt etter og søksmål mot musikkpirater.
Hva vil effekten av denne utrolige begrensningen av Spotifys gratistilbud resultere i?

En hærskare av artister bruker nettopp Spotify for å markedsføre seg. Om lytterne liker materialet er det ikke sjeldent at de kjøper plata. Ikke bare begrenser Spotify nå muligheten for nye artister til å markedsføre seg, men de sender også mange lyttere tilbake til piratkopieringen. Vi kan nok forvente at P2P og heksejakten kommer på banen igjen.

From → Dagligdags, IT

One Comment
  1. Huldra permalink

    Når folk synes 49 kroner i måneden er for mye å betale for å høre på ubegrenset musikk, tror jeg vi bare må innse at da handler det ikke om at folk ikke har råd, eller at musikk er for dyr…

    «Nå gjør de nye inngrep for å håve inn enda mere penger», skriver du. Er det så urimelig at de ønsker å håve inn mer penger, når de knapt har fått noen? Når et band ikke tjener mer enn 19 kroner for 55 100 avspillinger (http://www.dagbladet.no/2009/08/11/kultur/musikk/spotify/musikkbransjen/emi/7607953/) så er det vel neppe noen bombe at de må begynne å ta seg litt betalt for at artistene i det hele tatt skal kunne overleve? Folk kan da ikke seriøst mene at artister skal jobbe gratis? Det er greit å ville nå ut til folk og ha et ønske om at så mange som mulig skal kunne ha glede av musikken man produserer, men det er jo faktisk en nødvendighet å kunne tjene nok til å fortsette med det.

    Mange sier at artistene og plateselskapene er grådige, men man kan jo spørre seg hvem som er mest grådig: den som bruker mye tid og penger på å produsere musikk og ønsker å få betalt for det, eller den som sitter og krever å få ubegrenset tilgang til musikk helt gratis? Tror jeg heller til sistnevnte, jeg. Men kan man nafse til seg noe uten å betale for det, og uten å risikere noe for å gjøre det, vil svært mange gjøre det. Piratkopiering handler langt mer om holdninger enn mangel på penger, dessverre. 49 kroner er jo knapt nok til bussen fram og tilbake til byen de fleste steder.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: